perjantai 3. elokuuta 2012

Kolme Koota Krunikka, kajakointi, kirppari

Alotimme viikonlopunvieton Lauran kanssa Helsingissä testaamalla Ravintola Ateljé Finnen. -Aivan jumalaisen hyvää ruokaa. Kokki itse tarjoili ruuat ja valitsi viinit ruokiin sopiviksi. Minun viinini oli Ranskalaista villille kalalle sopivaa valkoviintä. Lauran lasi täyttyi pullosta, joita oli pullotettu vain 50 kappaletta. Itse söin paistettua siikaa uusilla perunoilla ja Laura nautiskeli fishcake savukalasta nokkosmuhennoksella. Jälkiruuiksi otimme vaniljasuklaakakkujäädykkeen, lakritsipaahtovanukkaan ja cappuccinot. Kokki vaikutti siltä, että tuhlasimme luonnonvaroja kun emme maistaneet jotain hyvin valittua jälkiruokajuomaa. Tuntuikin että tarjolla oli loistava kokoelma juomia ja asiantunteva henkilökunta. Kokki tarjosi meille lasilliset erityistä valkoviiniä jälkiruuan kanssa. Alkumaku makea, mutta jäljessä saapui happoinen/kirpeä maku. Kyseessä oli Saksalainen viini, jota kokki oli ostanut kuusi vuotta sitten laatikollisen. Viini oli ostaessa kuiva valkoviini, mutta maku on muuttunut ajan kanssa hyvin mielenkiintoiseksi. Ovesta katsoen oikealla seinustalla on torsopatsas, jonka alta löytyy kuulemma pullo juurikin tuota mielenkiintoista viintä ja lisäksi pari muuta spesiaalia pulloa + koskenkorva. Jemmapulloja :) Lasku kahdelta teki 100 €. Huonotkin puolet on hyvä mainita. Ravintolan vessa ei ollut kovinkaan miellyttävä - ilmeisesti ravintolassa vierailee bulimikkoja hajusta päätellen. Jälkiruuista paahtovanukas oli aivan liian makea ja minun jäädyke ei maistunut oikeastaan ollenkaan. Mutta pääruoka kuten Murussakin aivan uskomattoman hyvää! Täällä annoskoot isoja. Ihan varmasti tulee täyteen neljästä perunasta ja kahdesta isosta kalafileestä + muista lisukkeista. Sanoisin että suosittelen mielihyvin ravintolaa, mutta suosittelisin ottamaan alkuruoan jälkiruuan sijasta ja luottamaan tarjoilijoiden ammattitaitoon viinien kanssa.
Kuvat ravintolan kotisivuilta

Kuvat ravintolan kotisivuilta.
LeBonkin terassille olis maksanut 10 € niin ei sitte menty. Käytiin Aussiebarissa ja Cornerissa ja sitte kotiin.

Lauantai-aamulla paistoi aurinko. Lähdettiin hakemaan kauppatorilta mansikoita ja kauppahallista brietä, kroisantteja ja salaattia. Eväinemme suunnattiin Suomenlinnaan. Oli muuten meikäläisen ensimmäinen kerta Suomenlinnassa ikinä. Aikamoista vai mitä. Olen kuitenkin asunut pääkaupunkiseudulla 7 vuotta. No hieno kokemus oli. Kun päästiin takaisin kauppatorille aurinko paistoi ja satoi vettä. Kävimme syömässä Kruunuhaan Kolme Kruunua -ravintolassa perinteistä Suomalaista ruokaa. Suosittelen. Kolme Kruunua on pätevä niin tarjoilun kun ruokienkin puolesta. Annoskoot olivat isoja ja ruoka todella puhtaan makuista.

Kun sade lakkasi lähdimme Alppipuistoon kuuntelemaan elektronista musiikkia. Olimme liikkeellä fillareilla ja kyllä alkoi ketuttaa kun alkoi taas sataa. Ensin kyyhötimme yhden sateenvarjon alla piknikmatto käärittynä ympärillemme. Jossain kohtaa kuitenkin piti vaan lähteä fillaroimaan takaisin kotiin kun sade ei vaan loppunut. Illalla kävimme katsastamassa Venuen, jossa vietettiin synttäreitä. Jo näkymä narikassa pisti nauruttamaan. Siellä oli pelkkiä selkäreppuja ja latialla kaksi skeittilautaa. Ja ihmiset nähtyä ei vaikutelma paljon parantunut. Musiikki kyllä oli hyvää, mutta sitä ei vaan oikeen tuntenut kuuluvansa joukkoon. -Joten hilpsasimme Adamsiin. Musiikki oli tuollakin ihan hyvää, mutta ihmiset näyttivät olevan kesälaitumilla. Aika tyhjältä siis näytti - tanssilattialla sai tanssia rauhassa.

Sunnuntaina heräsimme myöhään ja jouduimme skippaamaan kesäteatteriesityksenkin ajan puutteen vuoksi. Söimme aamiaisen kotona ja lähdimme kahville Cafe Espalle. Pullaa ja aurinkoa:) Päiväjatkui päivää paistatellessa ja päivällinen oli Putte´sissa. Tilasin vahingossa anjovispizzan ja keräilin sitten niitä anjoviksia pois sieltä täytteistä. Parempiakin pizzoja kyllä saanu. Yhdeksältä lensin takaisin kotiin.

Ostin Sweet dealista 10 kerran kortin tankotanssiin. Torstaina testasin ensimmäisen kerran töiden jälkeen. Puoli tuntia oli ensin lämittelyä/lihaskuntoa ja lopun aikaa harjoiteltiin neljän osan koreografiaa. Mustelmia tuli yllättäen vain kaksi ja lihaksista kipeytyi pahiten ranteet :) Alottelijoiden tunnit ovat niin täynnä että sain seuraavan tunnin vasta ensi torstaille. Olisi kiva omistaa oma tanko. Puolituntia tuntuu niin lyhyeltä ajalta yhdellä kertaa.

Perjantaina töiden jälkeen mentiin kajakoimaan :) Olimme varanneet kajakin kahdeksi tunniksi (250 kr) Christianshavnin sillan luota. Vuokrauspisteen yhteydessä on kahvila ja hiekkalaituriterassi. Ilma oli mahtava, aurinko paistoi eikä tuullut joten 2 tuntia kului nopeasti vaikka alussa kajakit tuntuivatkin aika kiikkeriltä. Lihaksia tulikin käytettyä hyvin tasapainoilussa ja meloessa. Olisi kiva tehdä tuota hommaa useamminkin. Meloimme pitkin kööpenhaminan kanaleja ja söimme muffinseja välipalaksi:) Paremman kajakin vuokraamiseen tarvitsee kakkostason sertifikaatin (älä kysy mikä). Ehkä koska paremmista kajakeista ei pääse niin helposti ylös tai pois jos kaatuu. Nuo meidän oli tollaset ettei voi joutua jumiin vaikka kaatuukin. Onneks ei kaaduttu, koska matkan varrella nähtii pari tyttöä, joista toinen oli kumoutunut eikä päässy millään ylös. Lisäksi noi bilettäjäpaatit kiusasi tahallaan melojia tekemällä isoja aaltoja melojien kohdalla. Märkää hommaa siis oli joka atapauksessa. Mut ihanaa!

kajakoinnin jälkeenon helppo hengittää

Lauantaina paistoi. Aamiaiseksi leipomosta leipää ja avomaankurkkua vihanneskauppiaalta. Vestebron maauimalaan ottamaan aurinkoa (vesi oli liian kylmää) ja illemmalla grillausta pihalla.

Sunnuntaina kirppikselle Vesterbrohon. Huhhuh! Paikka 250 kr, 7 h pönötystä, yhdet kengät ja pari muuta vaatekappaletta sain myytyä yhteensä 400 kr. Parkkisakko 500 kr. Jos oisin ollut yksin myymässä oisin ollut aika miinuksen puolella vaatteineni. + kulutin vapaan sunnuntain tohon. Ei jengi mitään vatteita siellä osta. Thomas myi 1000 kr pientä sälää. Kitaran kieliä, pyörän sarvia, vedenkeittimen, leivän paahtimen, jotain epämääräsiä piuhoja, pari vanhaa puhelinta ja kameran...SIIS MITÄ?! Tietty asiakaskuntakin oli melko hipahtavaa/hipsterihtävää. Ens kerralla suoriltaan vaatteet UFFiin. Mutta: Ei niin paljon pahaa, ettei jotain hyvääkin. Löysin kaapin perukoilta kaksi unohtamaani mekkoa ja ostin yhdet kengät ja yhdet korvikset :)

Sådan. Perjantai! Viikolla ei tapahtunut mitään mainittavaa, kävin hankkimassa mustelmia tankotanssitreeneissä, joten tässä kuva loman alkamisesta samppanjan kera! Kaksi viikkoa Italiassa alkaa maanantaina. Siitä lisää joku päivä.